LEBIH RAMAI MATI DISEBABKAN KANSER BERBANDING COVID-19

Kita share bersama utk cegah merebaknya kanser. Elakkan kematian tanpa ikhtiar dan pengetahuan berguna.

(1). Langkah pertama ialah menghentikan semua pengambilan gula, tanpa gula di dalam badan anda, sel kanser akan mati dengan kematian semulajadi.



(2). Langkah kedua adalah untuk menggabungkan buah lemon dengan secawan air panas dan minum selama 1-3 bulan sebelum makanan dan kanser akan hilang, kata penyelidikan oleh Maryland College of Medicine, 1000 kali lebih baik daripada kemoterapi.

(3). Langkah ketiga adalah minum 3 sudu minyak kelapa organik, pagi dan malam dan kanser akan hilang, anda boleh memilih salah satu daripada dua terapi ini selepas mengelakkan gula.

Biarkan semua orang di sekeliling anda tahu. Tuhan memberkati.

Minum air lemon yang panas boleh mencegah kanser. Jangan tambah gula. Air lemon panas lebih bermanfaat daripada air lemon sejuk.

Kedua-dua buah ubi kuning ungu mempunyai sifat pencegahan kanser yang baik.



01. Sering kali makan malam lewat boleh meningkatkan peluang kanser perut

02. Jangan mengambil lebih dari 4 telur seminggu

03. Eating backside ayam boleh menyebabkan kanser perut

04. Jangan makan buah selepas makan. Buah-buahan perlu dimakan sebelum makan

05. Jangan ambil teh semasa haid.

06. Kurangkan susu soya, jangan tambah gula atau telur untuk susu soya

07. Jangan makan tomato dengan perut kosong

08. Minum segelas air kosong setiap pagi sebelum makanan untuk mengelakkan batu pundi hempedu

09. Tiada makanan 3 jam sebelum tidur

10. Minum minuman keras atau elakkan, tiada sifat pemakanan tetapi boleh menyebabkan diabetes dan hipertensi

11. Jangan makan roti bakar apabila panas dari oven atau pembakar roti

12. Jangan caj telefon bimbit anda atau mana-mana peranti di sebelah anda apabila anda sedang tidur

13. Minum 10 gelas air sehari untuk mencegah kanser pundi kencing

14. Menambah lebih banyak air pada waktu siang, kurang pada waktu malam

15. Jangan minum lebih daripada 2 cawan kopi sehari, boleh menyebabkan insomnia dan gastrik

16. Makan makanan kurang berminyak. Ia mengambil masa 5-7 jam untuk mencerna mereka, menjadikan anda berasa letih

17. Selepas 5 petang, makan kurang

18. Enam jenis makanan yang membuat anda gembira: pisang, limau gedang, bayam, labu, pic.

19. Tidur kurang dari 8 jam sehari boleh merosakkan fungsi otak kita. Mengambil istirahat petang selama setengah jam boleh memandang wajah kita muda.

20.miss Tomato yang dimasak mempunyai sifat penyembuhan yang lebih baik daripada tomato mentah.


Promo code: SHP25ST
SHPAFFEMNC
Valid until: Dec 31, 2022

Air lemon panas dapat mengekalkan kesihatan anda dan membuat anda hidup lebih lama!

*Air lemon panas membunuh sel kanser

*Tambah air panas untuk 2-3 keping lemon. Buatlah minuman harian

*Kepahitan dalam air lemon panas adalah bahan terbaik untuk membunuh sel-sel kanser

*Air lemon sejuk hanya mempunyai vitamin C, tiada pencegahan kanser

*Air lemon panas boleh mengawal pertumbuhan tumor kanser.

*Ujian klinikal telah membuktikan kerja air lemon panas.



*Jenis rawatan ekstrak Lemon hanya akan memusnahkan sel-sel malignan, ia tidak menjejaskan sel yang sihat

*Seterusnya … asid sitrik dan lemon polyphenol dalam jus lemon sampingan, boleh membantu mengurangkan tekanan darah tinggi, pencegahan trombosis urat mendalam, meningkatkan peredaran darah, dan mengurangkan pembekuan darah.



Selepas membaca, berkongsi dengan orang lain untuk menyebarkan cinta! Untuk menjaga kesihatan mereka sendiri!

DETIK HITAM GIAM BUNGAN BELAGA

TANGGAL 28 Mei 2013, negara dikejutkan dengan kejadian bot ekspres yang sarat dengan penumpang, karam di Giam Bungan, Belaga, di pedalaman Bahagian Kapit, Sarawak.



Bot berkenaan yang kapasitinya hanya untuk 98 penumpang, namun pada hari kejadian lebih 200 disumbat dalam bot yang dalam perjalanan dari Empangan Hidro Elektrik Bakun ke Kapit itu.

Penumpang dikatakan berasak-asak menaiki bot berkenaan di jeti Bakun dan Belaga kerana masing-masing mahu segera balik ke kampung untuk menyambut perayaan Gawai.

Kira-kira jam 10 pagi hari berkenaan, saya yang ketika itu bertugas di Sibu menerima panggilan dari boss di KL bertanyakan kejadian itu dan mengarahkan saya untuk segera ke lokasi.

Alamak…masalah besar. Dua hari menjelang perayaan Gawai, bot untuk ke Kapit sudah tidak menerima penumpang yang tidak membeli tiket awal.

Saya yang dalam kecemasan mencuba pelbagai cara termasuk merayu dengan pegawai Lembaga Sungai-Sungai Sarawak (LSS), namun hampa kerana mereka tidak mahu berdepan risiko melepaskan saya menaiki bot yang sudah sedia sarat untuk ke Kapit.





Akhirnya saya mencuba nasib dengan menghubungi Pasukan Gerakan Marin Wilayah 5 dan jawapannya positif apabila diberitahu sebuah bot laju pasukan itu dari Sarikei akan dihantar ke Kapit pada petang itu.

Alhamdulillah, akhirnya saya berjaya ke Kapit dengan menaiki bot laju yang digerakkan dengan tiga enjin berkapasiti 300hp setiap satu.

Biasanya, perjalanan dari Sibu ke Kapit mengambil masa tiga jam, namun dengan bot milik PPM itu, perjalanan menyusuri Sungai Rajang ke Kapit hanya mengambil masa satu jam.

Sampai di Kapit, masalah pula untuk meneruskan perjalanan ke Belaga kerana tiada perkhidmatan bot ke sana ekoran kejadian itu.

Saya terpaksa bermalam di Kapit dan awal pagi esoknya saya terus ke Ibu Pejabat Polis Daerah Kapit bertanyakan kemungkinan ada bot untuk ke Belaga.

Alhamdulillah, sekali lagi saya bernasib baik kerana diberitahu sebuah bot LSS sedia untuk berangkat ke Belaga dan saya dibenarkan menyelit masuk.




Selepas hampir empat jam menyusuri arus deras Sungai Rajang, kami sampai di lokasi dan pandangan pertama tertumpu kepada bot yang terbalik di tengah sungai.

Saya antara kumpulan pertama wartawan yang tiba di lokasi itu kerana beberapa rakan termasuk kru TV3 dari Kuala Lumpur yang cuba memasuki Belaga melalui jalan darat dari Bintulu tersangkut di tengah hutan akibat jambatan terputus.

Meremang bulu roma tatkala melihat keadaan bot itu dan terbayang mangsa yang masih terperangkap di dalamnya.

Pada hari pertama dan kedua tragedi itu, pelbagai maklumat jumlah penumpang yang hilang kami terima. Ada yang kata 100, ada yang kata mungkin dalam 50 dan ada juga yang percaya tak sampai 10.

Ini kerana tiada rekod rasmi jumlah penumpang kerana mereka ‘main masuk’ sahaja tanpa kawalan.

Selepas beberapa hari, barulah jelas, seramai 213 mangsa berjaya menyelamatkan diri selepas bot itu karam, manakala dua disahkan maut manakala seorang iaitu wanita yang sarat mengandung masih hilang hingga kini.

Usaha untuk menaikkan bot yang karam itu juga menjadi peristiwa cukup misteri kerana pelbagai usaha dilakukan termasuk ditarik menggunakan tongkang bersaiz tiga kali ganda besar berbanding bot itu selain ditarik menggunakan jentera berat syarikat pembalakan.

Namun usaha itu sia-sia apabila bot itu tidak berganjak walau seinci, seperti ada ‘sesuatu’ mencengkamnya.


Promo code: SHP25ST
SHPAFFEMNC
Valid until: Dec 31, 2022

Pasukan penyelam Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) serta penyelam profesional dari syarikat minyak dan gas turut berusaha untuk memasuki perut bot berkenaan, bagi mencari mangsa yang dipercayai terperamgkap.

Namun, usaha mereka juga sia-sia kerana arus terlalu deras menyebabkan penyelam hanyut sebaik terjun ke air.

Air sungai yang keruh juga menyebabkan zero sighting yang menyukarkan penyelam melihat keadaan sekeliling.

Upacara ritual turut diadakan apabila beberapa bomoh terkenal yang dipanggil untuk membantu, mendakwa penunggu Giam Bungan enggan melepaskan genggamannya menyebabkan bot itu seperti melekat di dasar Sungai Rajang, sedangkan bahagian haluannya jelas kelihatan di permukaan.

Selepas dua minggu usaha untuk menaikkan bot itu gagal, kerajaan Sarawak memutuskan operasi ditamatkan dan bot itu tenggelam seterusnya berkubur di dasar Sungai Rajang yang mengalir deras.

PENGAJARAN BERDARAH DARIPADA KAUM DAYAK

Mengimbas kembali tragedi hitam pergaduhan di antara Dayak vs Madura di Sampit pada Febuari 2001.ada pengajaran dalam kisah ini..



|| Peristiwa Sampit, Kalimantan ||

DAYAK VS MADURA

Mengimbau Sejarah Hitam Kalimantan yang turut memberi kesan yang mendalam kepada penduduk kampung berdekatan sempadan Kalimantan Tebedu khasnya.Ramai warga Indonesia Lari menyelamatkan diri dengan menyusup masuk ke Sarawak melalui jalan hutan.Pondok kebun dan tanaman orang kampung menjadi kelangsungan hidup.Ramai penduduk kampung takut keluar mencari rezeki pada ketika itu.


Promo code: SHP25ST
SHPAFFEMNC
Valid until: Dec 31, 2022

SEJARAH HITAM KALIMANTAN :- Tragedi Berdarah Sampit

*** Dayak vs Madura***

Tragedi Sampit merupakan sejarah hitam Indonesia-Kalimantan terbesar pada February 2001. Konflik Sampit mengakibatkan lebih dari 500 kematian, dengan lebih dari 100,000 warga Madura kehilangan tempat tinggal. Banyak warga Madura yang dipenggal kepalanya oleh suku Head Hunter Dayak.

Rusuhan Sampit dikatakan bermula hanya dari perkelahian pelajar SMK di Baamang. Warga Dayak dan Madura terlibat dalam pergaduhan itu. Pergaduhan itulah yang memicu konflik antara keluarga dan etnik. Pemerhati politik pada ketika itu telah menyalahkan kaum Madura itu sendiri kerana mereka yang pertama sekali mencetuskan kontroversi dan kemarahan etnik Dayak.

Pergaduhan pelajar diantara etnik Madura dan Dayak pada ketika itu mendapat campur tangan keluarga di sebelah pihak Madura iaitu Matayo. Matayo agak terkenal di tempat itu kerana sikap samseng dan jenayah2 yang sering dibuatnya di situ. Matayo yang campur tangan di dalam pergaduhan remaja itu membelasah pelajar2 dayak yang terlibat dalam pergaduhan itu. Perkara ini menjadi kemarahan penduduk Dayak yang mana merupakan penduduk asal di tempat itu. Manakala Madura adalah golongan pendatang di tempat itu yg mana tiba di kawasan itu hanya pada sekitar tahun 1930an mengikut pelaksanaan program kolonial Belanda dan disambung oleh Indonesia.

Pada 18 februari, sekitar jam 3 petang, pemuda Dayak menyerang Matayo dan mengakibatkan Matayo terbunuh. Ini mendapat respon pantas warga Madura dan ingin membalas dendam.

Lengkap dengan bersenjata, warga Madura segera menemui Ketua Lembaga Musyawarah Masyarakat Dayak iaitu Seruyan Tengah untuk membalas dendam. Warga Madura meminta agar pembunuh Matayo yang bersembunyi di rumah Seruyan agar diserahkan kepada mereka. Mereka mengancam untuk membakar rumah Seruyan jika tuntutan itu tidak dipenuhi.

Namun pembunuh Matayo tidak keluar, warga Madura kemudiannya merosakkan pagar, pintu dan tingkap rumah. Ada usaha untuk membakar rumah Seruyan tapi tidak berjaya. Polis kemudiannya datang mengawal keadaan. Berang kerana serangan itu tidak berjaya, warga Madura yang datang ke rumah Seruyan itu mengamuk di kawasan berdekatan dan membunuh orang-orang Dayak yang tidak bersalah di sekitar situ. Banyak rumah warga Dayak dibakar. Sebuah keluarga etnik Dayak, Seyan, telah dibakar hidup-hidup bersama tujuh anaknya dan cucu2nya.



Sejak dari hari itu, warga Madura menguasai Sampit. Puluhan warga Madura mengepung pekan. Mereka melayang-layangkan senjata mereka. Mereka juga menggunakan pelbagai kenderaan untuk berlegar-legar mencari mangsa. Setiap orang Dayak ditemui mereka pasti akan dikejar dan dibunuh tanpa belas kasihan. Jumlah rumah orang Dayak yang dibakar juga bertambah.

Antara pembunuhan kejam oleh warga Madura terhadap orang dayak ialah seorang ibu muda (orang Dayak) yang sedang hamil 7 bulan dibunuh dan perutnya dirobek. Perkara ini disahkan oleh Bambang Sakti, orang kenamaan dari Sungai Samba dan juga disahkan oleh wartawan tempatan. Orang2 Madura tidak berhenti di situ, dan bumi Sampit terus bermandi darah. Orang-orang dayak yg ketakutan terus berteriak-teriakan. Mereka mencari tokoh kuat mereka.. “Mana panglima Burung? “, orang itu menjadi harapan mereka.

Ketua orang-orang Madura yang melakukan pembunuhan ketika itu berteriak mengatakan “Sampit akan menjadi Sampang kedua!”. Mereka juga memasak sepanduk “Selamat datang orang Dayak di Kota Sampang, serambi Mekkah”.

Orang-orang Madura tidak hanya bersenjatakan parang tetapi juga pistol dan bom. Ini disahkan apabila polis menemui sejumlah 300 bom yang diambil dari rumah-rumah orang Madura.

PADA 20 FEBRUARI, PASUKAN PAHLAWAN DAYAK YANG DATANG DARI TEMPAT LAIN SAMPAI KE SAMPIT UNTUK MENDAPATKAN DAN MENGUASAI SEMULA BUMI SAMPIT.

Warga Dayak pedalaman dari beberapa lokasi daerah alingai sungai (DAS) Mentaya, seperti Seruyan, Ratua Pulut, Perenggean, Katingan Hilir dan juga Barito datang ke Kota Sampit melalui sungai Mentaya. Kesemua mereta rata-ratanya masih muda, tidak lebih dari 25tahun. Mereka datang dengan ‘isi’, tidak kosong. Mereka dibekalkan dengan ilmu kebal. Jumlah pahlawan yang datang adalah disekitar 320 orang.



Pasukan itu menyusup masuk ke daerah Baamang dan sekitarnya. Meskipun dalam jumlah yang kecil berbanding jumlah orang-orang Madura yang menguasai Sampit pada ketika itu, kemampuan bertempur mereka sangat menakjubkan. Mereka membunuh kesemua warga Madura yang berhimpun di pelusuk jalan dan bandar. Dengan ilmu kebal, mereka melawan ribuan warga Madura. Letupan-letupan bom yang dilemparkan oleh warga Madura kepada mereka tidak sama sekali mencederakan mereka, jauh sekali dapat membunuh mereka pahlawan Dayak. Bahkan, banyak bom yang disambut oleh pahlawan Dayak dan dilemparkan kembali bom itu ke arah kerumunan Madura. Pasukan Dayak pedalaman yang dihujani peluru dari pistol dan senapang warga Madura tidak terluka. Kerana itu, Polis juga tidak berani untuk menenangkan keadaan atau menembak pasukan pahlawan Dayak itu. Kesemua warga Madura buntu, strategi yang diguna-pakai oleh warga Dayak dalam serangan mereka cukup jitu hingga membunuh ratusan warga Madura.

Perahu-perahu yang digunakan oleh pasukan Dayak langsung tidak kelihatan oleh orang Madura, ini kerana mereka tidak mendekati tebing2 sungai tetapi pasukan Dayak itu berenang ke pinggir sungai di tepian Kota Sampit untuk memberikan kejutan kepada orang2 Madura. Mereka secara tiba2 muncul di penempatan orang-orang Madura dan tempat itu menjadi huru hara dengan amukan pasukan Dayak. Pasukan Dayak terus bergerak ke seluruh kawasan dan jalan-jalan utama seperti Jalan Baamang III, Jalan Gatot Subroto dan jalan S. Parman. Rumah pahlawan Madura seperti Haji Satiman dan Haji Ismail juga hancur diserang. Ramai pengawal di situ terbunuh.

Pasukan Dayak menjejaki kesemua warga Madura untuk dibunuh dan dipenggal kepalanya. Kejadian ini berlarutan sehingga beberapa hari. Ini kerana, ilmu kebal yang dibekalkan kepada mereka oleh panglima mereka membuatkan mereka dalam keadaan tidak sedar. Dan uniknya, deria hidu mereka menjadi tajam hingga dapat membezakan antara orang Madura dan yang bukan Madura. Bila orang Madura yg bersembunyi di kerumunan etnik lain (selain dayak dan madura), orang Madura itu tetap dapat ditangkap dan dibunuh oleh orang dayak. Tiada orang dari etnik lain yang terbunuh.

Rusuhan Sampit berakhir di sekitar bulan March 2001. Ratusan mayat orang Madura terapung di sungai dan di jalan raya tanpa kepala. Campur tangan tentera pengaman PBB di tempat itu menghasilkan perjanjian damai diantara penduduk Dayak dan Madura di tempat itu. Selain itu, sebuah tugu perdamaian dibina di Sampit.

Info Tambahan:



– Hingga ke saat ini di kota Sampit masih kelihatan kesan-kesan rusuhan silam, bekas rumah dan kedai yg terbakar, dan juga banyak rumah yang tidak berpenghuni.

– Terdapat kuburan besar-besaran korban rusuhan sampit

– Ketika rusuhan para pasukan dayak mengidentitikan dirinya dengan kain berwarna merah yang diikat di kepala/senjata yg digunakan.

– Sejak berakhirnya rusuhan, sehingga sekarang Sampit mengalami perkembangan dan kemajuan yang pesat baik dalam bidang ekonomi mahupun industri.

– Sampit kini menjadi kota yang damai, sejahtera, penduduknya bertoleransi.


VIDEO IKLAN


TAMAT KISAH JOHNNY DEEP DAN AMBER.

1. Johnny dan Amber datang dari background yang hampir sama. Didera oleh parent mereka. Emak Johnny ni perangai memang hauk dan selalu kutuk fizikal anak-anak dan buli suami.



Johnny kata dia fikir itu adalah normal sehingga sampai satu tahap umur dia boleh berfikir – Oh this is not normal rupanya.

Tapi sehingga akhir hayat mak dia, Johnny jaga sesungguhnya dengan sediakan rawatan hospital yang terbaik, jururawat peribadi dan bawa anak-anak dia to say goodbye pada nenek mereka untuk kali terakhir.



Bezanya adalah, Amber jadi pendera (abuser) tapi Johnny menjadi orang yang penuh empati.

2. Amber (puaka) dikatakan ada narsistik yakni konsep perangai – Aku salah tapi aku tetap betul sampai mati dan aku akan susahkan hidup kau sebelum kau susahkan hidup aku. Gitu. Dia percaya dengan semua penipuan yang dia cipta sendiri dan nak satu dunia ikut mereng sekali.

3. Kawan-kawan Johnny kekal setia dari awal hingga akhir. Menunjukkan sisi karakter Johnny yang sungguh baik, tak pernah berkira dan pemurah. Konsepnya Johnny have friends, and they never leave his side.

4. Amber hilang semua kawan sehinggakan kat court tu setiap hari dia cuma ditemani adik dia (Whitney) yang Johnny kata memang budak tu pun jadi mangsa belasahan Amber. Tapi dah adik beradik gamaknya, i will be with u no matter what, gitu.

5. Setiap pagi Johnny akan tegur dan salam semua orang keliling dia termasuk pak guard, polis kat tepi-tepi tu, juga pada stenographer yang mana jadi steno ni tanggungjawabnya sungguh berat tapi paling tiada orang peduli dalam court tu kecuali Johnny. Setiap pagi dia say hi dan sebelum balik dia say bye. True star.

6. Saksi Johnny hampir kesemuanya professional, bila bercakap dan menjawab soalan kelihatan sungguh tenang, mahir dalam bidang masing-masing sehingga lawyer Amber nak twist pun sudahnya nampak depa sendiri yang bodo.

7. Saksi Amber – hampir kesemuanya huru hara baik expert witness sehinggalah marhaen. Ingat ni korang, kot tiba-tiba kita kena jadi saksi mohon bersedia supaya tak nampak bengap benar.

8. Johnny banyak kali tergagap. Bukan sebab stone tapi itulah beliau – Berfikir lama dulu sebelum bercakap. Dia juga sangat terkenal dengan penggunaan kosa kata dan perkataan yang jarang orang biasa gunakan. Puitis.

Tahu tak Johnny ni ada dislexia? Ini satu contoh we were born naturally with some tools to help us to go through life. Dia menunjukkan intelligent dia yang sebenar.

9. Johnny kekal tenang di semua situasi walaupun dah hilang segala-galanya. Semua orang tahu dia seorang yang sangat menjaga privacy tapi kali ni demi maruah, dia terpaksa tunjuk pada dunia segala video dan kisah yang memalukan. Demi sebuah keadilan.

10. Keganasan rumahtangga itu bukan isteri saja tapi suami juga boleh jadi mangsa. Demi sayang diamkan saja.

11. Kemampuan untuk mengawal emosi dalam keadaan tertekan akan ditunjukkan dalam performance kita. Bila kita sudah tak boleh mengawal apa yang kita fikir, emosi dan kelakuan maka kita akan gagal untuk kawal perkara lain.

12. Being a famous actor can be so exciting yet so lonely. Hidup Johnny hanya dengan gitar dan art dia. Orang seni memang begitu agaknya sebab itu Amber kata bekas suami dia ni boring, old fat man. Cis.



13. Yang paling orang perasan adalah kesemua laywer Johnny refleks seperti beliau iaitu tenang, rileks dan bijaksana. They presented well dan hubungan depa bukan setakat client tapi betul-betul mahukan keadilan untuk Johnny sampai mereka develop kemesraan dah macam keluarga sendiri.

14. Lawyer Amber? sama macam Amber tu haa yakni menggelupur, kasar, menyakitkan hati dengan soalan yang kita rasa tak releven (mungkin supaya saksi rasa marah dan akhirnya terperangkap dengan jawapan) tapi gagal sebab semua saksi Johnny power benar. Kerana tiada unsur menipu statement disitu.

15. Disaat dia jatuh dan waktu tak ada orang percayakan dia, hanya Dior berani ambik risiko dan offer dia jadi duta (Dior Sauvage Fragrance).

Sepanjang perbicaraan ni, setiap 3 saat orang bertalu-talu beli demi berterima kasih pada Dior dan tanda menyokong Johnny. Sales mereka juga melonjak luar biasa.

16. Para fanatik pi layan semua movie Johnny di rumah masing-masing dengan harapan dapat bantu dia dapat royalti nanti.

17. Disebabkan Disney dah kerek dengan dia, Johnny kata kalau offer semula dengan 300 million dan sejuta alpacas pun, dia taknak join Disney dah. Kenapa alpacas? Entah, Johnny ni memang aneh.



18. Habis closing jumaat minggu lepas, Johnny terus terbang ke London dan perform main gitar di Royal Albert Hall dengan legend disana. Release the stress barangkali.

19. Pagi tadi waktu keluar keputusan, rilek aje Johnny lepak di bar London sambil tengok tv. Gambar dibawah selepas dia diumumkan menang. Cool bukan?

20. Amber mungkin akan diisytihar bankrap. Mana la dia nak cekau duit bayar ke Johnny nanti. But knowing Johnny, dia tak heran dah duit tu semua sebab konsep dia “No matter what happen, i did get here and i did tell the truth.”

Keputusannya, tuduhan Amber pada Johnny adalah penipuan. Banyak yang di reka sendiri sebab dia sewel like that.



Promo code: SHP25ST
SHPAFFEMNC
Valid until: Dec 31, 2022
Promo code: SHP25ST
SHPAFFEMNC
Valid until: Dec 31, 2022

REVIEW KHAS TOP GUN MAVERICK 2022

Filem Top Gun Maverick memeriahkan sosial media dan perkongsian pelbagai kenalan sejak minggu lepas. Legasi filem pertama Top Gun arahan Tony Scott, pada 1986 ini sangat memberi kesan pada penggemar filem militari.



VIDEO IKLAN TERKINI


Fenomena dan keghairahan untuk sekuel selepas 36 tahun tayangan filem pertama.

Ini sangat memberi impak pada memori serta emosi, selepas beberapa kali ditangguhkan.

Filem pertama Top Gun mengisahkan “Naval Aviator” bernama Liutenant Pete “Maverick” Mithcell dan buddy beliau LT JG Nick “Goose” Bradshaw selaku RIO (Radar Intercepting Officer) bagi pesawat utama carrier US Navy ketika itu, F-14A Grumman “Tomcat”.

Ketika 1980an, fleet pesawat F-14A Tomcat ini dioperasikan di atas kapal pengangkut (Carrier) legasi perang dunia kedua setelah melalui pelbagai siri naik taraf dan terlibat pelbagai konflik, iaitu sejak perang korea, perang vietnam dan pelbagai konflik global.

US Navy berada di kuasa kemuncak nya pada 1980an dengan fleet nuclear carriernya yang gagah.



Walaupun Top Gun dan sekuelnya, Top Gun Maverick adalah sekadar fiksyen filem aksi perang, ianya harus dilihat dari sudut pandang berbeza. Pembinaan karekter, persaingan sihat, chivalry, esprit de corps dan emosi dangat memberi kesan.

Wajib tonton filem asal dulu untuk melihat kesinambungan dalam Top Gun Maverick ini.

SEJARAH AWAL US NAVY : NAVAL AVIATION

Era pemodenan aeroangkasasjak 1900an, menyaksikan tentera laut dunia ketika itu melihat pesawat adalah “ game changer” bagi pertempuran di lautan. Carrier pertama dibina pada 1920an oleh Tentera Laut Imperial Jepun, iaitu Hosho.

US Navy mengoperasikan carrier yang pertama iaitu USS Langley CV-1, pada 1920an, dan memberi pendedahan pada mereka untuk membina pasukan udara tentera laut sendiri.



Perang dunia kedua merupakan tempoh pembesaran dan pembangunan pesat fleet carrier serta naval aviation, menentang fleet Carrier Tentera Laut Imperial Jepun. Lautan Pasifik menjadi medan pertembungan kedua kuasa besar dunia ketika itu.

Carrier based aircraft seperti dive bomber, torpedo bomber,dan air defence fighter merupakan elemen utama dalam saling memusnahkan fleet lawan masing-masing.

Taktik, strategi, maklumat risikan, komunikasi, prestasi pesawat dan kecekapan naval aviator merupakan faktor utama hasil setiap pertempuran.

Serangan di Pearl Harbour, Battle Of Coral Sea, Battle of Midway, Battle Of Leyte Gulf dan Battle of Okinawa antara pertempuran besar dan menjadikan battleship tidak relevan pasca perang dunia pertama.

Battleship British, Repulse dan Price of Wales, ditenggelamkan di perairan Kuantan, serta Battleship terbesar dunia Yamato, diteggelamkan di perairan Okinawa, antara yang ditenggelamkan oleh kuasa udara tentera laut lawan masing-masing.

Seterusnya merubah menjadikan pemilikan carrier adalah tonggak utama tentera laut kuasa besar hingga ke dekad ini.

ERA PASCA PERANG DUNIA KEDUA

Pasca perang dunia kedua menyaksikan pesawat berenjin jet digunakan oleh carrier US Navy. Pelbagai instrumen dan peralatan melalui proses tingkat upaya.

Helicopter mula dioperasikan, carrier mula berkuasa nuklear, pesawat pula boleh beroperasi dengan lebih jauh dan lebih muatan senjata, dengan multi spektrum misi.

Era perang vietnam menyaksikan operasi yang intensif dari USN Naval Air Force, menyaksikan A4 Skyhawk dan pelbagai pesawat melaksanakan pelbagai misi menentang Tentera Udara Vietnam Utara, yang mengoperasikan pesawat blok soviet, dibantu artilleri udara.

Antara peranan “Naval Aviation” dalam US Navy adalah seperti berikut

– Fleet Air Defence

Fleet carrier membolehkan memberikan perlindungan pada fleet US Navy seperti cruiser, frigate, destroyer, Landing Platform Dock, Landing Helicopter Dock dengan perlindungan udara menggunakan pesawat tempur sedia ada. Ini adalah kelebihan yang sangat besar di mana musuh baik dari udara atau laut perlu berhadapan dengan pesawat-pesawat Naval Aviation US Navy sebelum berhadapan dengan fleet itu sendiri. Dari era pesawat Piston perang dunia kedua hinggalah era ini fleet Super Honet E/F.

– Strategic Projection

US Navy mempunyai kelebihan strategik di mana berpeluang dan mampu memobilisasikan kuasa mereka melangkaui batasan maritim, dan tidak memerlukan pengkalan hadapan. Diplomasi pertahanan sangat berkesan dan mampu meredakan konflik serantau di antara negara yang bertelagah.

Di bawah adalah senarai peranan sekunder yang lain, yang turut dilaksanakan sebahagian daripada keperluan operasi.

– Mine countermeasures

– Anti surface warfare

– Amphibious warfare

– Maritime patrol

– Anti submarine warfare

– Disaster relief

Filem Top Gun pertama 1986 menyaksikan penggunaan pesawat F-14A Tomcat yang supersonic, carrier capable, variable-sweep wing, dan dua tempat duduk. Ianya berperanan sebagai interceptor, air superiority, dan multirole fighter dekad terakhir perkhidmatannya.

TERMINOLOGI DALAM FILEM TOP GUN

Sebelum kita membedah dan mengolah plot analisis filem ini, lebih baik jika kita senaraikan terma yang sering digunakan dalam filem ini, jadi kita dapat idea memahami secara asas jalan cerita ;

Naval Aviation – Fleet pelbagai Pesawat yang dioperasikan secara carrier-bone aircraft, multi mission.

Naval Aviator – Juruterbang yang bertugas sama ada dari US Navy atau Marine Corps.

RIO – Radar Intercept Officer, berperanan mengendalikan komunikasi pesawat dan radar, persenjataan dan sistem penyerakan

WSO – Weapon Sistem Officer atau “Wizzo”. Pertambahan pelbagai instrumen, radar dan peralatan, Wizzo akan mengendalikan persenjataan, datalink serta komunikasi.

F-14A Tomcat – Supersonic, carrier capable, variable-sweep wing, dan dua tempat duduk. Ianya berperanan sebagai interceptor, air superiority, dan multirole fighter dekad terakhir perkhidmatannya. Unit terakhir bersara 2006.

F/A E/F-Super Hornet – Multi Role Combat Aircraft, All Weather, core air fleet. Menggantikan hampir 700+ unit F-14 Tomcat US Navy.

Miramar Fightertown – Naval Strike And Airwarfare Station, pangkalan udara Marine yang menempatkan pelbagai pesawat milik US Navy dan Marine Corps

TOPGUN – United States Navy Fighter School, pusat latihan untuk melatih juruterbang tempur US Navy dan Marine Corps mejadi yang terbaik.

TOP GUN MAVERICK

Plot dimulakan dengan Maverick, masih berpangkat Kapten, walhal rakan-rakan beliau yang lain telah berada di posisi Laksamana. Bertugas sebagai Juruterbang ujian bagi Hypersonic SR-72 Darkstar, pesawat fiksyen Lockheed Martin.

Rear Admiral Hammer tidak menyokong program Darkstar, dan ingin bajet dofokuskan pada pembangunan UAV/UCAV. Maverick lenjan Darkstar sampai 10mach, meletup. Pesawat ini fiksyen sahaja.

Moral of the story, selaku seorang lagenda , pilot ACE yang menembak jatuh 3 pesawat Mig-28 ( fiksyen) pada 1986, “career progress” bagi Capt Maverick boleh dikatakan biasa sahaja, dan ketinggalan berbanding wingman beliau, Iceman, yang menjadi Admiral, Komander US Pacific Fleet.

Pencapaian masa dulu, bukan ukuran masa depan. Jalan masing-masing bergantung ada cita-cita, usaha , dan rezeki.

Hammer memberikan satu statement di mana masa depan adalah pesawat tanpa juruterbang dan mereka akan pupus.. Hammer terlampau idealistik, pengurusan manusia dan talent, malah pesawat geneerasi ke 5 masih memerlukan juruterbang untuk melaksanakan misi. Teknologi instrumen hanyalah pemangkin dan pemudahcara sahaja. Maverick pun sinis sahaja dengan Admiral Hammer berkenaan ini.

Maverick ditugaskan untuk melatih 12 orang juruterbang terpilih di TOPGUN, untuk satu misi penting di lokasi musuh,

Loji nuklear musuh sedang dibangunkan dan menunggu bahan mentah uranium, loji ini perlu dimusnahkan sebelum proses pengayaan uranium dilakukan dan sebarang pengeboman akan menyebabkan pencemaran radiasi yang tidak terkawal.

Negara musuh tidak dinyatakan tetapi jelas sekali Russia secara tidak langsung, dengan penggunaan Su-57 Felon , 5th gen fighter yang hanya dilihat lawan bagi F22 Raptor, Mi-24 , serta sistem Medium SAM ( Surface To Air Missile ) yang sangat menyerupai sistem-sistem Russia.

Cuma yang menarik, musuh dinyatakan masih menyimpan beberapa unit pesawat F-14 Tomcat, di mana dalam dunia sebenar hanya Iran yang masih menyimpan dan mengoperasikan fleet F-14A Tomcat ini, 79 perolehan zaman Shah Iran sebelum revolusi Tehran. Laporan mengatakan kini hanya 20+ lebih F-14A Tomcat masih dioperasikan Iran, dan digunakan pada 2015 untuk escort pesawat-pesawat Russia dalam perjalanan mereka ke Syria.

US mengambil langkah scrap dan melupuskan semua fleet F-14A Tomcat untuk mengelakkan alat ganti terpakai diseludup sampai ke Iran.

13.Ketika proses latihan, setiap juruterbang mempunyai karekter masing-masing, Hangman, Rooster, Coyote, Fanboy, Bob, dan lain-lain, menjalani proses rejim latihan yang intensif ssesuai dengan parameter misi.



Maverick mengalahkan setiap orang bertujuan menundukkan ego pelajar-pelajarnya dan memposisikan beliau selaku tenaga pengajar yang layak.

4 aspek dalam latihan ditekankan ;

Basic fighter maneuvers

Nap of the earth flying

Precision guided munitions

Importance Teamwork

Kesemua sessi ini digambarkan memberi tekanan mental dan fizikal pada setiap juruterbang . G pressure adalah perkara yang memberikan kesan pada setiap juruterbang.

Pesawat yang dipilih oleh Maverick adalah F/A-18 E/F Super Hornet, kuda perang utama fleet carrier US Navy dan Marine Corps, E untuk variasi single seat dan F untuk varians dual-seat ( pilot + WSO). 600+ unit dihasilkan dan melengkapi hampir 12 unit carrier US Navy di serata global.

F-35, pesawat tempur 5th gen tidak sesuai untuk misi ini katanya kerana kekangan pelbagai.

Super Hornet mempunyai pelbagai tingkat upaya sejak produksi pertama dihasilkan sejak 1999 dan successor kepada Hornet Legacy C/D version seperti yang digunakan TUDM.

Khabarnya, 24 unit Super Hornet yang digunakan Australia pada asalnya dibuat untuk TUDM, tetapi TUDM memilih untuk membeli 18 unit SU-30 MKM sebagai Heavy MRCA pertama negara.

Maverick pun pilih Hornet varians, Menteri kita tunggu apa lagi ?

Filem ini 50 peratus adalah berkenaan emosi, ini kerana sekuel ini juga memaparkan watak Rooster, salah seorang juruterbang yang terpilih sessi latihan Top Gun, iaitu anak kepada RIO Maverick dalam filem 1986, yang terbunuh ketika sessi latihan mengejar trophi Topgun. Walaupun Maverick dibebaskan dari sebarang pertuduhan, kejadian ini menghantui beliau , kerana anak Goose yang masih kecil dan isterinya, yang dilakonkan oleh Meg Ryan.

Rooster pula memang tidak dapat menerima keberadaan Maverick, kerana menyebabkan kemasukan beliau ke Naval Academy lewat 4 tahun dan kematian ayahnya ketika terbang bersama Maverick.

Adegan Admiral Iceman, dilakonkan Vall Kilmer, berhadapan dengan Maverick juga sarat dengan emosi. Iceman tidak dapat bercakap kerana dunia sebenar pun beliau melawan kanser trakea.

”Learn to let go…” adalah ayat yang memberikan kesan pada perbualan antara mereka. Dalam kehidupan, dragging the past sangat memenatkan, belajar untuk melepaskan, dan mula kembali.

Misi bermula dengan Maverick sendiri mengetuai strike package, 2 unit F/A-18E dan 2 x F/A-18F dual seat berlepas dari carrier. F/A-18F bertanggungjawab membidik laser pointing sasaran sebelum precision guided munitions dilepaskan.

Rooster dipilih Maverick untuk bersama strike package ini.

Parameter misi dilakukan perlaksanaannya mengikut latihan yang telah dilalui

USS Leyte Gulf membantu memusnahkan pengkalan udara musuh dengan tembakan salvo peluru berpandu kruis Tomahawk, dan memusnahkan runaway, aircraft hardened shelter dan pesawat musuh. Ini dapat memberi peluang strike package mengebom sasaran tanpa ada tindak balas efensif aset udara dari pengkalan.

Kalau nak banding dari segi logik dan retaliation, takkanlah tiada sebarang tindak balas dari pasukan musuh kan.



Laluan misi strike package ini mengingatkan mengenai misi dalam game Ace Combat 2 , di mana harus terbang di ngarai dalam masa yang ditetapkan, dibawah pengesanan radar, serta sistem pertahanan udara musuh,

Strike package 4 pesawat ini diingatkan agar tidak bertempur dengan aset musuh yang masih di udara, dalam filem ini, aset yang digambarkan aalah peswat Su-57 Felon, pesawat tempur 5th Gen yang dihasilkan Russia. Maverick berulangkali menekankan misi adaah shoot and scoot dan mereka tidak akan berpeluang berhadapan dengan pesawat generasi baru itu.

Maverick dan Rooster menggunakan semula F-14A Tomcat yang direfit entiti musuh ini juga nostalgia, di mana jelas sekali di ruang kokpit RIO yang diduduki Rooster, simbolik peranan mendiang ayahnya Goose, penuh dengan pelbagai instrumen analog. Malah Rooster sendiri mempersoalkan adakah objek muzium itu boleh terbang.

TOP GUN MAVERICK DAN REALITI

Jika ingin membandingkan aspek pelbagai adegan dan filem ini dengan realiti, pastilah banyak yang boleh dipertikaikan. Tetapi, ini adalah sekadar satu filem aksi dan sebahagian hiburan.

Misi pengeboman seperti ini pernah dilakukan oleh tentera Udara Israel terhadap sasaran mereka iaitu Loji Osirak di Iraq. Pengeboman dilakukan oleh F-16 manakala perlindungan diberikan F-15. Sedikt sebanyak kaedahnnya sama.

Loji Osirak yang musnah ini merencatkan program nuklear Iraq.

Strategi dan taktikal Israel akan ditulis dalam artikel berlainan.

Sistem pertahanan SAM seakan sistem Russia iaitu SA-3, S-125 Dvina dioperasikan meriah betul, merata-rata ada. Yang pelik strike package FA/18 tak bawak ECM pod ke ? Bergantung pada chaff/flare semata ?

Atau penglibatan EA-18 Growler khas untuk serakan dan peperangan elektronik sistem SAM musuh.



Selain dari tu, SAM kebiasaannya memerlukan masa untuk tracking lock target, adegan tiba-tiba strike team dilock oleh SAM dan missile dilancarkan tanpa sedikit selang masa dah macam main game pulak.

Tapi nama pun movie just enjoy the show lah. Avengers lagi merapu, korang layan pulak.

Peranan MRCA adalah bersifat strategik sejak era enjin jet sehingga lah sekarang. Kewujudannya, tidak mampu memenangi peperangan bersendirian, tetapi mampu mengubah corak pertempuran dan melambatkaan kemaraan musuh. Dalam konteks TUDM pemilikan skuadron MRCA sepatutnya telah ada 18 unit minima tambahan , meringankan beban SU-30 MKM.

Era moden, TUDM sendiri memiliki 18 x SU-30MKM buatan Russia, antara MRCA yang berkeupayaan tinggi dalam kelasnya. Ianya masih jauh dari mencukupi iaitu 36 unit yang diperlukan TUDM, bagi mengawasi ruang udara negara serta melindungi zon ekonomi eksklusif, pemilikan ini memberi taring anjakan strategik negara.

Diharap kemasukan 36 unit Light Combat Aircraft ini mampu memberi kesan pada kemampuan TUDM.


Biografi Doraemon.




Doraemon sebenarnya lahir pada 3 September 2112 dan merupakan robot kucing dari masa depan. Dia dihantar oleh cicit Nobita yang bernama Sewashi dari masa depan ke masa lalu untuk membantu moyangnya, Nobita kerana Sewashi dapat tahu bahawa Nobita mengalami tekanan di sepanjang hidupnya.



Nobita, atau nama sebenarnya Nobita Nobi adalah murid sekolah Darjah 5. Lahir pada 7 Ogos, Nobita merupakan anak tunggal dalam keluarga. Nobita digambarkan seorang yang lemah dalam pelajaran dan sukan, kelam-kabut dan sering dibuli rakannya terutama oleh Giant dan Suneo.

Kisah penceritaan siri Doraemon mengambil tempat di Tokyo, atau lebih tepat di Tokyo Nerima Ward, Tsunemigoto Susukigahara. Doraemon mempunyai 4 dimensi poket yang mempunyai pelbagai gajet dari masa depan.



Seperti yang diketahui, siri Doraemon tidak mempunyai penghujung, tetapi ramai peminat Doraemon mencipta penghujung cerita ini.

Antara siri terakhir Doraemon yang popular adalah karangan Nabuo Sato iaitu peminat Doraemon (fans-made) yang bertajuk “Time Paradox”, di mana dalam penceritaanya, Doraemon telah kehabisan bateri.

Terkejut dengan keadaan itu, Nobita menghubungi Dorami chan, hanya mengetahui yang Doraemon mungkin juga akan kehilangan memory support circuit kerana dia telah kehilangan telinganya. Ini bermakna, segala memori yang dilalui bersama akan turut hilang walaupun telah diganti bateri baru.



Insiden tersebut memberi tamparan hebat pada Nobita dan dia berusaha bersungguh-sungguh untuk jadi yang terbaik untuk Doraemon. Beberapa tahun selepas itu, Nobita berjaya menjadi seorang saintis terkenal di Jepun dan berkahwin dengan Shizuka.

Dalam babak terakhir, Nobita yang telah berjaya menggantikan bateri Doraemon telah memetik suis “on” pada Doraemon. Doraemon terus bangun dan bertanya, “Nobita, dah siapkan kerja sekolah?”

Nobita yang terkejut melihat Doraemon masih ingat kepadanya, menangis berpelukan… sama seperti ketika dia masih kecil dahulu

Rasanya ramai tahu ada satu lagi penceritaan lain pasal pengakhiran Doraemon, juga dibuat oleh peminat Doraemon (fans-made). Dalam kisah lain, Nobita rupanya menghidap skizofrenia dan semua watak dalam siri Doraemon adalah ilusi.


VIDEO TERKINI DAN SENSASI


Beli Emas Untuk Dipijak?



1. Jika ada yang datang dan jual emas pada kita dengan ayat.

“Alah… Sesak sesak nanti boleh pajak di ar rahnu.” ia bukan saranan yang bijak kawan kawan.

2. Kedai pajak biasa, hanya beri nilai 30% dari nilai emas tersebut . Ar rahnu lebih baik, memberi pinjaman 65% -70% dari nilai barang kemas tersebut.

Maka ramai tidak kekedai pajak gadai lama lagi dah sekarang. Apatah lagi kita mula faham mana halal, mana haram.

3. Kadar UPAH yang ar rahnu kenakan adalah dari NILAI EMAS kita ada dan bukannya dari JUMLAH PINJAMAN.



Dekat disini ramai yang terlepas pandang.

4. Katakan gelang emas 916 ‘bling bling’ kita bernilai RM10,000 . Kita hanya dapat pinjaman 65% iaitu RM6,500 sahaja.

5. Caj upah simpan adalah RM0.85 setiap RM100, jadi 0.85/100 x RM10,000 = RM85 sebulan . Jika kita ‘Menyimpan’ di ar rahnu selama 6 bulan?

“Ishhhh kenapa RM0.85 x RM10,000 . Kami pinjam RM6500 sahaja”?

Memang begitu model kiraannya kawan! Hebat bukan model perniagaanya?

6. Bagi pinjaman bernilai RM6,500 ini kadar upah yang dikenakan adalah RM85 x 6 bulan = RM510. Jika setahun adalah RM1,020.

7. Kadar faedah yang dikenakan adalah 7.85% bagi tempoh 6 bulan dan jika setahun adalah 15.7% setahun!. Dah sama dengan kad kredit yang kita kena.



(RM510/RM6,500 x 100% = 7.85%)

8. Kadar ini sangat tinggi sebenarnya. Itu baru faedah upah simpan belum bayar duit hutang RM6,500 lagi.

9. Jika ada yang ajarkan belilah emas dan letakkan di ar rahnu duitnya digunakan sebagai deposit rumah.

Atau

Duit itu letak dalam ASB atau Tabung Haji, dapat duit beli emas lagi. Itu semua cadangan tidak pintar namanya.


Buka Akaun Simpanan Emas Anda Sekarang!


JANGAN LAKUKAN.

10. Tahukan kita bahawa dengan pajak emas di ar rahnu juga, ia akan keluar dalam rekod CCRIS bahawa kita sebagai orang yang kurang kemampuan dalam kewangan.

Bank akan pandang kita sebagai lelaki yang gagal urus wang. Nak buat loan rumah jadi susah.

Emas adalah penyimpan nilai yang sangat baik. Simpanlah emas 30% dari aset kita. Bukannya beli untuk diletakkan di ar rahnu.


VIDEO COLMAR TROPICAL BERJAYA HILLS


Belilah emas secara bijak, bukan kena pijak.



Good Deeds Should Be Done With Intention, Not For Attention.



Jangan terlalu bergantung kepada sesiapa di dunia ini kerana bayang-bayang anda sekalipun akan meninggalkan anda ketika kegelapan.



Apabila seseorang melakukan kesilapan, jangan lupa tentang semua kebaikan yang orang tu lakukan.

Buat baik kepada orang jahat. Mereka amat memerlukannya.

Seni mengetahui ialah mengetahui perkara yang perlu diabaikan.

Bila hidup semakin sukar, cuba bayangkan bahawa kehidupan yang anda keluhkan adalah impian bagi sesetengah orang.

Jika anda merasa anda kehilangan segala-galanya, ingatlah bahawa pokok kehilangan daunnya setiap tahun. Tetapi ia masih tegak berdiri dan menunggu hari yang lebih baik yang mendatang.

Tak mengapa jika sekali sekala anda melakukan kesilapan, andai anda melalui hari-hari buruk. Tiada manusia yang sempurna. Yang penting, buatlah yang terbaik dan jadilah diri sendiri. (Be yourself)

Tidak ada manusia yang sempurna tetapi setiap orang mempunyai keupayaan untuk menuju ke arah kesumpurnaan.

Hormati mereka yang memberitahu anda kebenaran yang pahit. Mereka yang beritahu perkara yang menarik tetapi mungkin ia pembohongan semata. Sentiasa jujur dan ikhlas.


VIDEO TRENDING SENSASI TERKINI


Orang yang baik dalam hidup kita sama seperti pentingnya degupan jantung. Ia tidak kelihatan tetapi degupan jantung itu memberi kita kehidupan.

Satu pohon boleh menghasilkan seratus ribu batang mancis tetapi sebatang mancis boleh membakar beribu2 pokok Pengajarannya di sini, satu pemikiran negatif boleh membakar semua fikiran positif.

Kerisauan tidak membawa hari esok tetapi cuma menggugat keamanan kita hari ini.

Saat paling manis dalam hidup tidak hanya datang dengan ucapan yang anda terima tetapi dengan ingatan bahawa seseorang sentiasa inginkan yang terbaik untuk anda.



Hormati badan anda apabila ia meminta untuk berehat. Hormati fikiran anda apabila ia perlukan rehat. Hargai diri anda dengan memberikannya rehat secukupnya.

Perkara baik berlaku apabila anda mendampingi orang yang cantik akhlaknya.

Tangan yang membantu orang lain akan sentiasa diberkati.

Menghormati diri kita membimbing akhlak kita; Menghormati orang lain membimbing adab kita.

Tiada yang dapat meredupkan cahaya yang bersinar dari dalam.


SIMPANLAH EMAS DEMI MASA HADAPAN


Fikiran yang positif terhadap segala-galanya akan memberikan anda kehidupan yang lebih bahagia.



HIBAH LAH SEBELUM HIBA.



Takaful bukan hibah. Hibah pula bukan takaful.

Konsep hibah dalam takaful baru sahaja wujud selepas majlis penasihat syariah bank negara meluluskan resolusi ini pada 5 November 2014.

Waima, konsep hibah sebenarnya dah lama wujud.

Hibah ni apa?

Hibah ialah pemberian pemilikan kepada seseorang semasa pemberi dan penerima masih hidup. Tak kisah lah beri apa pun.

Dalam bahasa mudah, hibah ialah beri hadiah.

Biasanya orang kaitkan hibah dengan memberi harta.

Pemberi hibah pula tidak syarat beri harta kepada waris sendiri. Nak bagi kepada siapa-siapa pun boleh.

Ya, duit simpanan pun boleh dihibahkan. Syaratnya, mesti dibuat sebelum orang yang berhasrat menghibahkan simpanan itu meninggal dunia.

Kalau dah meninggal, tapi simpanan belum sempat dihibahkan, ia dah jadi harta pusaka. Tak boleh di hibahkan lagi.

Katalah, Encik A ada simpanan sebanyak 100 ribu. Dan dia berhasrat nak hibahkan kepada Encik B. Encik A boleh berbuat demikian.

Hadiah atau pun hibah dalam takaful pula adalah pemberian pampasan kematian kepada penama yang dinamakan oleh peserta takaful itu sendiri.

Penama hibah dinamakan semasa peserta takaful masih hidup. Manakala manafaat pampasan tadi boleh dikeluarkan selepas peserta takaful meninggal dunia.

Orang takaful suruh ambil takaful sebab takut pelanggan mereka tak sempat buat hibah pada simpanan, atau simpanan pelanggan mereka tak banyak.

Cara paling cepat ialah dengan ambil takaful. Kemudian namakan penama hibah. Jika peserta takaful meninggal, satu pampasan tunai akan pergi terus kepada sasaran.


KLIK SINI UNTUK MENDAPATKAN HIBAH YANG MENEPATI KEPERLUAN ANDA


Hibah takaful bukan soal kita dan untuk apa.

Hibah takaful soal penerusan hidup anak dan isteri yang bakal kita tinggalkan kelak. Mungkin esok, mungkin lusa kita dipanggil Allah swt.

Hibah takaful bukan jaminan apa-apa pun. Ia sekadar ikhtiar kita sebagai ayah kepada anak-anak. Ia juga ikhtiar kita semasa hidup agar keluarga tidak meminta-minta selepas kita tiada. Jangan ambil mudah & ringan.

Hibah takaful tidak mahal. Sedar dan rasa ingin tahu kita adalah jauh lebih mahal.

Wahai suami, jangan bertangguh lagi.


KLIK SINI UNTUK MENDAPATKAN HIBAH YANG TERBAIK DI PASARAN


MEDICAL CARD ATAU HIBAH TAKAFUL?

Kita nak ambil satu plan Takaful ni, kita kena faham apa plan yang kita subscribe.

Medical Card

– Fungsi dia untuk menanggung kos rawatan kita di hospital.

Hibah Takaful

– Memberi pampasan Kepada waris (penama yang telah ditetapkan) apabila kita meninggal dunia tanpa melalui proses kiraan Faraidh.

– Pampasan kepada kita (pencarum) sekiranya ditimpa musibah Cacat kekal atau TPD

Dapat sesuatu? Semoga perkongsian saya ini dapat memberi serba sedikit info mengenai hibah takaful dan medical card takaful.


KLIK SINI UNTUK MEMBERIKAN HIBAH KEPADA ORANG YANG TERSAYANG


𝗛𝗜𝗕𝗔𝗛 𝗧𝗔𝗞𝗔𝗙𝗨𝗟 𝗧𝗜𝗗𝗔𝗞 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗗𝗜𝗖𝗔𝗕𝗔𝗥 𝗛𝗔𝗞𝗠𝗜𝗟𝗜𝗞

Contoh: Arwah suami menamakan isteri seorang sebagai penerima Hibah

1. Manfaat Hibah yang diterima isteri ini adalah hak milik mutlak beliau. Kesemua manfaat dalam sijil takaful akan diberi kepada isteri sekiranya nama mereka diletakkan sebagai penerima manfaat polisi.

2. Segala tuntutan dari bukan penerima Hibah adalah tidak sah. Ada perlindungan khas yang diberikan kepada penerima Hibah seperti tertakluk dalam Akta Perkhidmatan Kewangan 2013.

3. Manfaat ini juga tidak melalui pembahagian faraid kerana Hibah dari sijil Takaful terkeluar dari pentadbiran pusaka. Gunakan peluang ini sebagai aset segera yang boleh diberikan pada isteri tercinta. Bolehlah mereka gunakan wang ini demi kelansungan hidup nanti.



KLIK SINI UNTUK MENDAPATKAN REBATE UNTUK HIBAH ANDA

Penasihat Hibah Terbaik Anda


HARGA AYAM DIJANGKA NAIK LAGI.


Harga bergantung apa? Bergantung kos.

Pada suatu masa dahulu, harga ayam naik turun.

Kos naik, harga naik,

kos turun, harga turun,



Semua pengilang dedak, penternak, peniaga ayam, hidup dengan aman damai

Kemudian, pada tahun lepas

Harga bahan mentah import meningkat mendadak

Kerana kelemahan ringgit, kenaikan kos penghantaran antarabangsa, dan faktor bekalan

Jadinya,

Harga jagung meningkat (meningkat lebih 100% 2021)

Harga kacang soya meningkat (meningkat lebih 30% 2021)

Harga gandum meningkat

Semua ini, bahan2 yang menjadi kandungan utama dedak(lebih 80%)

Dan bahan2 ini, diimport

Sebelum anda tanya, kenapa makanan ayam diimport, ini ceritanya

Ayam daging ni, dedak2nya dihasilkan dengan tepat supaya ayam cukup nutrien,



boleh membesar dengan maksima dan efisien dalam tempoh ditetapkan,

Dan yang paling penting, dedak mestilah makanan yang ayam suka makan.

Baka2 ayam ini kebanyakannya baka2 import

Seperti COBB, ROSS, Indian River

Mereka bukan makan jagung manis cameron highland

Mereka makan jagung bijirin

Yang tidak ditanam secara meluas di Malaysia

Bahan2 ni, kita bukan import sikit2

Setahun, lebih 3.9 juta metrik tan jagung bijirin lebih 1.4 juta metrik tan soya diimport

Boleh kita hasilkan sebanyak tu? Boleh.

Memang boleh.

——————————————

Jadi bila bahan2 mentah ini naik harga, harga dedak meningkat

Dari RM80/50kg kepada RM120/50kg (meningkat lebih 50%)

Bila meningkat, kos ternakan meningkat,

Dan macam biasa, logiknya, harga ayam meningkat.

Dan itulah yang berlaku, sehingga 4 Disember 2021.

Harga kawalan ditetapkan pada RM9.30.

Tanpa kawalan harga/subsidi kepada dedak.

Sebenarnya, pengilang dedak, penternak dah lama menyerap kenaikan harga, supaya harga kepada pengguna tidak terlalu membebankan.

Bila harga kawalan ditetapkan, penternak bukan kurang untung, penternak rugi.

Jadi penternak kurangkan kemasukan ayam di ladang supaya kerugian dapat dikurangkan.

Sementara kami nampak titik keluar



Jadi sebab itulah ayam kurang

Tiada konspirasi, tiada agenda, hanya penternak nak meneruskan kelangsungan hidup

Kemudian, harga kawalan makin turun.

RM9.10,

kemudian RM8.90

ada pula buat RM8…

Penternak makin tersepit, dan ada yang dah gulung tikar

Bukan anak ayam tiada atau bermasalah,

Tapi, siapa yang nak ternak ayam bila rugi?


VIDEO TRENDING TERKINI


Selepas penternak, ramai peniaga dan pekerja dalam industri ini akan juga kehilangan pekerjaan dan sumber pendapatan

Penternak harap titik tengah dapat dicapai.

Supaya industri ini dapat kekal, dan dalam masa yang sama pengguna dapat membeli makanan asas dalam harga mampu milik.