HIBAH LAH SEBELUM HIBA.



Takaful bukan hibah. Hibah pula bukan takaful.

Konsep hibah dalam takaful baru sahaja wujud selepas majlis penasihat syariah bank negara meluluskan resolusi ini pada 5 November 2014.

Waima, konsep hibah sebenarnya dah lama wujud.

Hibah ni apa?

Hibah ialah pemberian pemilikan kepada seseorang semasa pemberi dan penerima masih hidup. Tak kisah lah beri apa pun.

Dalam bahasa mudah, hibah ialah beri hadiah.

Biasanya orang kaitkan hibah dengan memberi harta.

Pemberi hibah pula tidak syarat beri harta kepada waris sendiri. Nak bagi kepada siapa-siapa pun boleh.

Ya, duit simpanan pun boleh dihibahkan. Syaratnya, mesti dibuat sebelum orang yang berhasrat menghibahkan simpanan itu meninggal dunia.

Kalau dah meninggal, tapi simpanan belum sempat dihibahkan, ia dah jadi harta pusaka. Tak boleh di hibahkan lagi.

Katalah, Encik A ada simpanan sebanyak 100 ribu. Dan dia berhasrat nak hibahkan kepada Encik B. Encik A boleh berbuat demikian.

Hadiah atau pun hibah dalam takaful pula adalah pemberian pampasan kematian kepada penama yang dinamakan oleh peserta takaful itu sendiri.

Penama hibah dinamakan semasa peserta takaful masih hidup. Manakala manafaat pampasan tadi boleh dikeluarkan selepas peserta takaful meninggal dunia.

Orang takaful suruh ambil takaful sebab takut pelanggan mereka tak sempat buat hibah pada simpanan, atau simpanan pelanggan mereka tak banyak.

Cara paling cepat ialah dengan ambil takaful. Kemudian namakan penama hibah. Jika peserta takaful meninggal, satu pampasan tunai akan pergi terus kepada sasaran.


KLIK SINI UNTUK MENDAPATKAN HIBAH YANG MENEPATI KEPERLUAN ANDA


Hibah takaful bukan soal kita dan untuk apa.

Hibah takaful soal penerusan hidup anak dan isteri yang bakal kita tinggalkan kelak. Mungkin esok, mungkin lusa kita dipanggil Allah swt.

Hibah takaful bukan jaminan apa-apa pun. Ia sekadar ikhtiar kita sebagai ayah kepada anak-anak. Ia juga ikhtiar kita semasa hidup agar keluarga tidak meminta-minta selepas kita tiada. Jangan ambil mudah & ringan.

Hibah takaful tidak mahal. Sedar dan rasa ingin tahu kita adalah jauh lebih mahal.

Wahai suami, jangan bertangguh lagi.


KLIK SINI UNTUK MENDAPATKAN HIBAH YANG TERBAIK DI PASARAN


MEDICAL CARD ATAU HIBAH TAKAFUL?

Kita nak ambil satu plan Takaful ni, kita kena faham apa plan yang kita subscribe.

Medical Card

– Fungsi dia untuk menanggung kos rawatan kita di hospital.

Hibah Takaful

– Memberi pampasan Kepada waris (penama yang telah ditetapkan) apabila kita meninggal dunia tanpa melalui proses kiraan Faraidh.

– Pampasan kepada kita (pencarum) sekiranya ditimpa musibah Cacat kekal atau TPD

Dapat sesuatu? Semoga perkongsian saya ini dapat memberi serba sedikit info mengenai hibah takaful dan medical card takaful.


KLIK SINI UNTUK MEMBERIKAN HIBAH KEPADA ORANG YANG TERSAYANG


𝗛𝗜𝗕𝗔𝗛 𝗧𝗔𝗞𝗔𝗙𝗨𝗟 𝗧𝗜𝗗𝗔𝗞 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗗𝗜𝗖𝗔𝗕𝗔𝗥 𝗛𝗔𝗞𝗠𝗜𝗟𝗜𝗞

Contoh: Arwah suami menamakan isteri seorang sebagai penerima Hibah

1. Manfaat Hibah yang diterima isteri ini adalah hak milik mutlak beliau. Kesemua manfaat dalam sijil takaful akan diberi kepada isteri sekiranya nama mereka diletakkan sebagai penerima manfaat polisi.

2. Segala tuntutan dari bukan penerima Hibah adalah tidak sah. Ada perlindungan khas yang diberikan kepada penerima Hibah seperti tertakluk dalam Akta Perkhidmatan Kewangan 2013.

3. Manfaat ini juga tidak melalui pembahagian faraid kerana Hibah dari sijil Takaful terkeluar dari pentadbiran pusaka. Gunakan peluang ini sebagai aset segera yang boleh diberikan pada isteri tercinta. Bolehlah mereka gunakan wang ini demi kelansungan hidup nanti.



KLIK SINI UNTUK MENDAPATKAN REBATE UNTUK HIBAH ANDA

Penasihat Hibah Terbaik Anda


HARGA AYAM DIJANGKA NAIK LAGI.


Harga bergantung apa? Bergantung kos.

Pada suatu masa dahulu, harga ayam naik turun.

Kos naik, harga naik,

kos turun, harga turun,



Semua pengilang dedak, penternak, peniaga ayam, hidup dengan aman damai

Kemudian, pada tahun lepas

Harga bahan mentah import meningkat mendadak

Kerana kelemahan ringgit, kenaikan kos penghantaran antarabangsa, dan faktor bekalan

Jadinya,

Harga jagung meningkat (meningkat lebih 100% 2021)

Harga kacang soya meningkat (meningkat lebih 30% 2021)

Harga gandum meningkat

Semua ini, bahan2 yang menjadi kandungan utama dedak(lebih 80%)

Dan bahan2 ini, diimport

Sebelum anda tanya, kenapa makanan ayam diimport, ini ceritanya

Ayam daging ni, dedak2nya dihasilkan dengan tepat supaya ayam cukup nutrien,



boleh membesar dengan maksima dan efisien dalam tempoh ditetapkan,

Dan yang paling penting, dedak mestilah makanan yang ayam suka makan.

Baka2 ayam ini kebanyakannya baka2 import

Seperti COBB, ROSS, Indian River

Mereka bukan makan jagung manis cameron highland

Mereka makan jagung bijirin

Yang tidak ditanam secara meluas di Malaysia

Bahan2 ni, kita bukan import sikit2

Setahun, lebih 3.9 juta metrik tan jagung bijirin lebih 1.4 juta metrik tan soya diimport

Boleh kita hasilkan sebanyak tu? Boleh.

Memang boleh.

——————————————

Jadi bila bahan2 mentah ini naik harga, harga dedak meningkat

Dari RM80/50kg kepada RM120/50kg (meningkat lebih 50%)

Bila meningkat, kos ternakan meningkat,

Dan macam biasa, logiknya, harga ayam meningkat.

Dan itulah yang berlaku, sehingga 4 Disember 2021.

Harga kawalan ditetapkan pada RM9.30.

Tanpa kawalan harga/subsidi kepada dedak.

Sebenarnya, pengilang dedak, penternak dah lama menyerap kenaikan harga, supaya harga kepada pengguna tidak terlalu membebankan.

Bila harga kawalan ditetapkan, penternak bukan kurang untung, penternak rugi.

Jadi penternak kurangkan kemasukan ayam di ladang supaya kerugian dapat dikurangkan.

Sementara kami nampak titik keluar



Jadi sebab itulah ayam kurang

Tiada konspirasi, tiada agenda, hanya penternak nak meneruskan kelangsungan hidup

Kemudian, harga kawalan makin turun.

RM9.10,

kemudian RM8.90

ada pula buat RM8…

Penternak makin tersepit, dan ada yang dah gulung tikar

Bukan anak ayam tiada atau bermasalah,

Tapi, siapa yang nak ternak ayam bila rugi?


VIDEO TRENDING TERKINI


Selepas penternak, ramai peniaga dan pekerja dalam industri ini akan juga kehilangan pekerjaan dan sumber pendapatan

Penternak harap titik tengah dapat dicapai.

Supaya industri ini dapat kekal, dan dalam masa yang sama pengguna dapat membeli makanan asas dalam harga mampu milik.


Daripada DIA kita datang,Kepada DIA juga kita akan kembali.

Kita datang telanjang,
kita pergi telanjang.
Kita hadir ke dunia dalam keadaan lemah.
Kita meninggalkan dunia pun dalam keadaan lemah.
Kita datang tanpa wang & harta.
Kita juga akan pergi tanpa wang & harta.
Mandi pertama kita? Seseorang memandikan kita.
Mandi terakhir kita? Seseorang akan memandikan kita.



Inilah kehidupan!

Jadi mengapa begitu banyak kebencian, begitu banyak kecemburuan, begitu banyak pertengkaran, begitu banyak persaingan, begitu banyak keegoisan dan begitu banyak kebanggaan? mengapa? sementara kita harus pergi dengan tangan kosong?



Jadilah orang baik… Waktu kita terbatas di bumi, jangan sia-siakan dengan hal yang sia-sia..


VIDEO IKLAN TERKINI!


Apa Itu Tathaiyur?





Apa itu tathaiyur? Sebahagian orang mesti pernah melakukannya dan sebenarnya, bertathaiyur itu adalah syirik.

Contoh-contoh Tathaiyur:


VIDEO IKLAN TERKINI


– Tergigit lidah kononnya ada orang mengumpat hal kita.

– Kupu-kupu masuk rumah kononnya ada orang yang nak datang.

– Ambil gambar 3 orang kononnya salah satunya akan pendek umur. (hakikatnya semua orang akan mati)

– Keluar rumah terlupa sesuatu kononnya jangan patah balik kerumah atau sesuatu musibah akan berlaku.

– Rebus anak lesong, kononnya tolak hujan.

– TIdak dapat merasa sesuatu makanan kononnya jilat telapak jari supaya tidak kempunan.

– Diberak burung kononnya ada rezeki.

– Air minuman tumpah kononnya tiada rezeki.

– Sedang berbicara cicak berbunyi kononnya tanda perbualan itu benar.

– Menjamah makanan sebelum keluar rumah kononnya supaya tidak kempunan.

– Jumpa ular melintas di jalan, kononya ada sesuatu yang buruk berlaku hari itu.

– Mimpi berak, kononnya akan ditimpa sakit.


VIDEO IKLAN SENSASI


Kenapa dikatakan syirik? Jom baca.

عن ابن مسعود رضي الله عنه قال : قال رسول اللّه، صلى الله صلى الله عليه وسلم : الطيره شرك، الطيره شرك، وما منا الا ولكن يذهبه بالتوكل

“Dari Ibnu Mas’ud R.A berkata: Telah bersabda Rasulullah S.A.W : Bertathaiyur itu syirik, bertathaiyur itu syirik, dan tiada diantara kita yang tidak terlibat dengannya kecuali akan dijauhkan oleh Allah dengan bertawakkal”.

(H/R Ahmad [3411] at-Tibb. Turmizi [1539] as-Sair)

Bahaya At-Tathayyur…

“At-Tathaiyyur” dapat menidakkan “At-Tauhid” dari dua sisi:

1. Pelaku “At-Tathaiyyur” telah menghilangkan tawakkalnya kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala, serta bersandar kepada selain Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Padahal Allah Subhanahu Wa Ta’ala adalah satu-satunya tempat bergantung. Sebagaimana disebutkan dalam surah Al-Ikhlas ayat ke-2 (yang ertinya):

اَللّٰهُ الصَّمَدُ‌ ۚ

Allah tempat meminta segala sesuatu.

[QS. Al-Ikhlas: Ayat 2]

Dan perintah Allah Subhanahu Wa Ta’ala:

فَاعْبُدْهُ وَتَوَكَّلْ عَلَيــــهِ

“Maka sembahlah Dia, dan bertawakkallah (hanya) kepada-Nya.” (Hud: 123)

2. Pelaku “At-Tathaiyyur” sesungguhnya bergantung kepada sesuatu yang tidak ada hakikatnya, bahkan hal itu hanya sebuah dugaan dan khayalannya sahaja (yang tidak layak untuk dijadikan tempat bergantung)

AIRASIA DISCOUNT!

Sempadan Brunei Darussalam Akhirnya Buka!



Alhamdulillah dengan perkhabaran baik ini.

Pada 1 June 2022 akhirnya sempadan negara Brunei dibuka sepenuhnya setelah sekian lama memerangi wabak covid yang tidak berkesudahan.



Surat rasmi daripada kerajaan Brunei sudah pun viral ke media sosial dan semua amat gembira atas perkhabaran tersebut.



Semoga negara Brunei kekal berdaulat dan terus maju jaya!

PROMOSI ALL OUT AIRASIA TAHUN 2022!


Penuh dengan inovasi dan pembaharuan. Bukan itu sahaja malah penuh juga dengan promosi untuk para pengguna. Walaupun kadangkala penuh dengan kontroversi namun tetap juga tanpa menyerah kalah pihak Airasia memberikan yang terbaik kepada semua.


VIDEO IKLAN TERKINI SUNWAY LAGOON!



Untuk serta merta medapatkan penjimatan RM22. Click promo code diatas.


Untuk serta merta mendapatkan penjimatan RM48. Click promo code diatas.


Untuk serta merta mendapatkan penjimatan RM10. Click promo code diatas.



Untuk serta merta mendapatkan penjimatan hari hari. Click promo code dibawah.


Untuk serta merta mendapatkan penjimatan sebanyak 50%. Click promo code dibawah.


Banyak lagi promo promo yang akan tiba. Kalau boleh berjimat cermat kenapa tidak mahu kan?

Sila kongsikan kepada semua!

Honda City Hatchback Mengancam!

Aksesori Honda city GN2/ Hatchback boleh di beli melalui shopee.Lebih murah,jimat dan cepat.Pelbagai pilihan yang menepati citarasa dan nafsu serakah kita juga sebagai seorang pengemar Honda!


Video Racing!


1) Honda city Gn2 Hatchback 2022 Filewar bodykit spoiler body kit front side rear skirt lip

berminat klik link Honda Mantul!

2)Honda City body kit aksesori

berminat klik link Honda Mantul!

3)Honda City 2020 GN2 RS Fog Lamp Cover Garnish * Foglamp Cover RS * City Sedan * City Hatchback

berminat klik link Honda Mantul!

4)Honda City GN2 Sedan / HatchBack Carbon Fibre Accessories interior

berminat klik link Honda Mantul!

5)HONDA CITY GN2 / HATCHBACK LOGO

RED, GOLD & BLACK

Berminat klik link Honda Mantul!

6)Honda City 2020 GN2 Tweeter Ring Cover

berminat boleh beli melalui Honda Mantul!

7)Honda Steering Cover U Trim V Carbon Fiber for HONDA CITY

Berminat klik link Honda City

8)Honda City GN2 / City Hatchback 2020-2022 Head Unit Navigation Screen Protector Tempered Glass

berminat klik link shopee Honda Mantul!

9)HONDA CITY GN2 2020 / HATCHBACK 2022 FRONT GRILL RS COVER & EYELIPS COVER GLOSSY BLACK

berminat klik link Honda Mantul!

10)HONDA CITY 2020 FRONT THAI LIP

berminat klik link Honda Mantul!

11)Honda City 2020 2021 gn2 RS Front Grill grille with eyelips RS emble + H logo

Berminat click link Honda Mantul!

12)Vemart honda city gn2 2020 car Titanium black rear trunk inner cover accessories Protector

berminat klik link Honda Mantul!

13)Honda City 2020 Gn2 Rs Rear Bumper Diffuser Lip Lips Bodykit Carbon

berminat klik link Honda Mantul!

14)Honda city gn 2020-2021 modulo oem md bodykit skirting with paint

berminat klik link Honda Mantul!