Kluster baru di Sarawak !

Sebanyak dua lagi kluster jangkitan COVID-19 yang telah diisytiharkan di Sarawak iaitu Kluster Pujut Satu di Miri dan Kluster Jalan Bambangan di Mukah.

Penambahan dua kluster ini menjadikan jumlah kluster yang aktif di Sarawak mencatatkan sebanyak 47 kluster.

Berdasarkan jumlah tersebut sebanyak 13 kluster mencatatkan penambahan kes manakala 34 kluster lagi tiada perubahan.

Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Sarawak (JPBNS) juga turut memaklumkan bahawa daerah Matu juga telah bertukar dari status Kuning ke status Merah selepas mencatatkan 42 kes tempatan.

Penambahan ini juga menyebabkan 14 daerah kini berstatus merah termasuk Sri Aman,Sarikei, Beluru, Samarahan, Serian, Meradong, Kuching, Julau, Kapit, Miri, Bintulu, Sibu dan Mukah.

Rahsia jutawan!!!

Selain itu, 16 daerah iaitu Selangau, Limbang, Bau, Pakan, Song, Tebedu, Tanjung manis, Belaga, Lubok antu, Tatau, Betong, Dalat, Daro, Lawas, Bukit Mabong dan Asajaya masih berstatus kuning manakala lima daerah iaitu daerah Marudi, Sebauh, Subis, Saratok dan Kanowit masih kekal berstatus jingga.

Manakala lima daerah lain pula iaitu Pusa, Telang Usan, Lundu, Simunjan dan Kabong masih berstatus Hijau.

“video viral motivasi diri anda”

Kartunis cilik

“Tengok cara dia pegang pen pun dh tahu tangan berseni, smooth je lukis”,ujar salah satu pengguna aplikasi TikTok yang memberikan komen terhadap video yang dikongsikan oleh seorang ibu,Prisca James,30.

Netizen begitu kagum melihat bakat anak kepada wanita tersebut,Pierre Rienner,empat tahun,melukis kartun kegemarannya seperti seorang pelukis profesional.

Video tersebut meraih hampir 330,00 tontonan di aplikasi berkenaan dan dibanjiri dengan pujian di ruangan komen.

“Tak sangka pula video itu tular sehingga mendapat perhatian orang dari luar negara,”katanya yang merupakan seorang ibu kepada tiga cahaya mata.

Video kanak-kanak ini melukis berjaya mendapat perhatian ramai

Video Pierre melukis

Lebih mesra disapa sebagai Prisca,dia mula sedar kebolehan anaknya itu ketika Pierre berusia dua tahun.Pada waktu itu,anaknya sedang melukis di papan magnetik yang masih lagi digunakan sehingga kini.Jika dilihat dengan teliti,cara Pierre menggunakan pen ketika dia sedang melukis di dalam video itu sangat unik.

Samariang water park

“Di atas kertas dia belum boleh lagi melukis dengan jelas.Sekarang memang sudah dihantar ke sekolah”,katanya yang menetap di Papar,Sabah.

Pierre belajar melukis daripada ayahnya dan juga adik ipar saya,mereka berdua pandai melukis anime”.

Kanak-kanak itu mampu melukis dengan pantas tanpa memerlukan sebarang gambar contoh di hadapannya sebagai rujukan.

Kita yang dewasa ini,lukis garisan lurus pun belum tentu sempurna,apalagi kalau cuba nak melukis menggunakan imaginasi sendiri.

Pasangan ini dikurniakan dengan 3 cahaya mata yang comel.

Rupa-rupanya,Pierre mewarisi bakat tersebut daripada bapanya sendiri iaitu,Rosyd Pasda Daniel,32.

“Buat masa ini,anak saya suka melukis planet,bangunan,dan sistem badan manusia”,katanya yang bekerja sebagai seorang jururawat.

Prisca mendirikan rumah tangga bersama suaminya pada tahun 2016,dan pasangan tersebut dikurniakan tiga cahaya mata iaitu dua anak lelaki,dan seorang anak perempuan.

Ikuti kami untuk berita sensasi setiap minggu.

Netizen Mesir percaya negara mereka disumpah oleh Firaun ekoran perarakan 22 mumia

Sebagaimana yang kita ketahui, sejarah pernah menceritakan tentang betapa hebatnya Firaun di Mesir dan kejatuhan mereka dek kerana ketamakan dunia serta kejahilan yang telah mereka lakukan di atas muka bumi ini.

Sumber: Astro AWANI

Perarakan selama 40 minit yang membawa 22 mumia diraja ini ialah sebenarnya acara pemindahan mumia diraja dari pusat kota Kaherah ke tempat persemadian baru iaitu dekat Muzium Peradaban Mesir di Fustat.

Korang tengoklah macam mana mereka berarak di atas jalan dengan iringan trak yang dihiasi sayap dan corak motif zaman Firaun. Siap ada hulubalang macam zaman Firaun betul-betul!

Sumber: Astro AWANI

Namun begitu,di sebalik kemeriahan perarakan tersebut, sebilangan pengguna media sosial di negara itu menganggap bahawa beberapa insiden pelik yang kebelakangan ini berlaku di Mesir berpunca daripada ‘sumpahan Firaun’.

Ini termasuklah insiden sebuah kapal kontena yang tersadai selama seminggu di Terusan Suez pada minggu lepas dan kemalangan kereta api yang mengorbankan 32 nyawa di daerah Tahta, Sohag, Mesir.

Sumber: cnbc.com
Sumber: Utusan Borneo

Antara yang disebut pengguna media sosial di Mesir dengan satu kenyataan berbunyi seperti amaran,

Kematian akan datang dengan cepat kepada mereka yang mengganggu ketenteraman Firaun.”

Malah ada juga segelintir yang terlalu serius dan mengeluarkan amaran seperti ‘Final Destination 2021: Sumpahan Firaun’.

Pun begitu, dakwaan teori ekoran insiden malang yang terjadi disebabkan sumpahan Firaun ini telah disangkal oleh pakar sejarah Mesir, Zahi Hawass yang mendakwa sumpahan tersebut tidak wujud sama sekali.

Lantaran itu,salah seorang personaliti di Mesir pula menafikan khabar angin tentang sumpahan kuno tersebut dan mendakwa pula bahawa Firaun sendiri telah memberitahunya secara peribadi yang mereka tidak marah dengan perarakan yang berlangsung baru-baru ini.

Sumber: Kosmo

Hmmm,pelik sungguh.Tetapi kita sebagai umat Islam hendaklah jangan percaya kepada perkara yang syirik ini.

Anak seni tempatan yang bakal mencipta sejarah!

Kebelakangan ini,banyak anak tempatan yang baharu mencuba peluang untuk memasuki di dalam industri hiburan.Tidak ketinggalan juga,beberapa anak muda tempatan ini telah pun menceburi di dalam bidang ini dengan melancarkan sebuah lagu yang mereka hasilkan sendiri yang bertajuk ‘Kediri’.

Sebuah band yang dianggotai oleh lima orang anak muda ini ialah Cliff Junior,Farrel Junior,Valley Kanyan,Mark Mauretius dan juga Agnatius Anyai merupakan anak jati Sarawak yang berasal dari Miri,Sarawak.

Justeru,mereka telah menyahut cabaran ini dengan menghasilkan karya sulung mereka yang bertajuk ‘Kediri’ yang membawa maksud ‘Sendiri’.

Sehubungan itu,mereka terdedah kepada muzik daripada usia yang sangat muda.Semasa zaman persekolahan,mereka selalu menyertai pertandingan yang dianjurkan oleh pihak sekolah mahupun melakukan persembahan semasa ada program yang dikelola oleh pihak sekolah.

Menurut Farrel,nama band mereka ‘Revolution of Ballad’ dihasilkan melalui perkongsian idea bersama ahli kumpulan mereka untuk menciptakan lebih banyak lagi karya yang beriramakan rentak Balada.

Setakat ini,karya sulung mereka yang bertajuk ‘Kediri’ sudah pun dilancarkan di platform digital Youtube pada bulan Mac yang lalu.

Musik video Kediri

‘Pesta Bogel’ di balkoni penthouse,sebilangan wanita ditangkap polis

Sebilangan wanita telah bertelanjang di balkoni sebuah penthouse di Dubai telah ditangkap.

Gambar hiasan

Mengikut sumber,kejadian itu telah dirakam oleh seseorang yang berada di bangunan yang bersebelahan.

Menurut akhbar The National,kumpulan itu beraksi sedimikian kerana menyertai bahagian dalam satu ‘cabaran’ namun ia tidak mengulas lebih lanjut mengenai kejadian itu.

Mereka yang ditahan akan dikenakan hukuman penjara sehingga enam bulan dan dan denda sekitar £1000(RM 5722) kerana melanggar undang-undang berkaitan kesopanan awam di Emiriah Arab Bersatu (UAE).

Malah individu yang berkongsi video berkenaan juga berkemungkinan akan berhadapan dengan tindakan undang-undang.

Klik disini untuk mula berdagang

Dalam satu kenyataan,pihak polis Dubai memberikan amaran bahawa insiden sedemikian tidak dapat diterima dan tidak menampilkan nilai serta etika masyarakat UAE.-Dailystar

Wajarkah sekolah dibuka?

Amalan SOP

Hampir setahun pengajaran dan pembelajaran di rumah (Pdpr) dilaksanakan, akhirnya pelajar tingkatan 1 hingga 4 dapat kembali ke sekolah dengan norma baru.

Dengan keadaan wabak COVID-19, pembukaan sekolah ini diyakini akan berjalan dengan lancar berpandukan norma baru SOP yang ketat yang telah ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan (KKM).

Claim your bonus now!

Sudah pastinya para pelajar bukan sahaja berasa gembira bercampur khuatir, guru dan ibu bapa juga dibayangi perasaan yang serupa.

Atas hikmah daripada PKP, tanggungjawab ibu bapa dilihat sangat besar tetapi kini sudah tiba masanya tanggungjawab itu diserahkan kepada guru di sekolah bagi memastikan kebersihan dan keselamatan anak-anak di sekolah sentiasa terjamin.

Wajarkah sekolah dibuka, apakah pendapat anda?

Video viral terkini!

Epidemik menjadi Pandemik.



Bunyi sama tapi membawa maksud yang berbeza. Demikianlah 3 perkataan yang kerap digunakan apabila keseriusan sesuatu wabak atau penyakit yang menular.



  • Kejadian penyakit yang sentiasa wujud dalam masyarakat atau tempat.
  • Penyakit dijangka ada kes namun pada kadar yang minimal serta stabil.
  • Contohnya penyakit denggi
  • Kejadian penyakit yang tiba tiba mendadak naik.
  • Dikenali sebagai wabak yang mana dilihat sangat ketara peningkatan nya.
  • Contohnya Covid-19 mula mula dahulu berlaku cuma di Wuhan.
  • Kejadian wabak secara besar besaran di seluruh dunia.
  • Kadar jangkitan atau serangan yang tinggi.
  • Kadar kematian yang tinggi.
  • Contohnya Covid-19 pada masa sekarang.

Dapatkan 25Usd Anda Disini & Mula Menjana Pendapatan Digital


Apps Cashless Yang Mengguntungkan!


Tahukah anda terdapat banyak apps yang boleh digunakan oleh umat manusia pada zaman sekarang untuk mengelakkan daripada membawa wang kertas serta wang syiling?

Sudahkah anda semua download apps tersebut bagi memudahkan segala transaksi ataupun urusan anda semua?

Terdapat 3 apps mesti ada bagi memudahkan urusan kewangan,pembelian ataupun penjualan kita pada masa sekarang.

5 Apps tersebut adalah…

Big Pay
  • Download apps bigpay anda dan masukkan kod refferal ‘TGOPI8PNQJ’ supaya anda memperolehi RM10.
  • Mendapat point apabila berbelanja yang mana point boleh ditukarkan dengan pembelian tiket penerbangan AirAsia.
Boost
  • Download apps Boost anda dan masukkan kod refferal ‘abdr991’ supaya anda memperolehi RM3.
  • Berbelanja menggunakan apps Boost membolehkan anda untuk mendapat point dan point point tersebut boleh ditukarkan dengan barangan yang mahal dan berjenama.
Crypto
  • Download apps Crypto anda dan masukkan kod refferal ‘wjhsqc5cap’ supaya anda memperolehi 25USD.
  • Banyak syarikat syarikat gergasi pada masa sekarang mengiktiraf serta menggunakan cryptocurrency pada masa sekarang.

Pastikan anda sudah memiliki atau menggunakan 3 apps tersebut!

Kan Dah Kena Sound Oleh Dato Seri.



Bukan mudah untuk menjadi seorang wakil rakyat namun Dato Tiong selaku MP Bintulu tetap komited dalam melaksanakan tanggungjawab beliau demi rakyat Bintulu yang dikasihi.

Dalam media sosial beliau menyatakan janganlah syarikat syarikat gergasi minyak dan gas mengambil kesempatan dengan menjalani saringan COVId-19 di kawasan Sungai Plan Bintulu.

Beliau menerima aduan daripada tempat saringan bahawa saringan dibanjiri dengan pekerja syarikat syarikat gergasi dan hal ini menyebabkan kesesakkan.



Kesedaran sivik diperlukan dalam hal hal begini katanya.

Syarikat gergasi perlu mengawal pergerakan pekerjanya dan tidak wajar untuk mendapatkan penjimatan dengan mengambil jalan mudah sebegitu.

Berikut merupakan paparan Dato Seri Tiong melawat tempat saringan di Sungai Plan Bintulu.

Facebook Dato Seri Tiong King Sing.


Terima kasih atas teguran Dato Seri dan semoga Bintulu aman makmur dan didoakan agar Dato Seri sentiasa sihat untuk meneruskan kerja kerja.

Terbaik Dato Seri!

Ketidaktentuan Harga Emas Minggu Hadapan!


Maklumat penting bagi pedagang pedagang emas. Bagi yang suka memburu keuntungan dengan mudah dan konsisten dalam dagangan saham.

Harga emas cuba mencari posisi yang terbaik setelah dipengaruhi dengan berita berita negara luar seperti angkat sumpah Presiden Amerika Syarikat yang ke 46 iaitu Joe Biden dan dalam masa yang sama dengan berita penemuan dan pengeluaran vaksin Covid-19.

Seperti yang kita sedia maklum. Harga emas dipengaruhi oleh keadaan semasa ekonomi dunia dan kekuatan dan kelemahan matawang USD.


Berikut merupakan paparan yang boleh diguna pakai oleh para pedagang dalam usaha untuk mendapatkan keuntungan daripada pasaran saham.


Minggu depan pula pada 27/January/2021 terdapat berita pasaran FOMC pada jam 2 petang waktu tempatan yang pasti akan menggerakkan harga emas dengan drastik.

Cuma sama ada harga naik atau turun itu yang akan menjadi persoalan kepada semua.


Anda juga boleh membuka akaun dagangan anda disini untuk bersama sama mencari keuntungan.


Semoga para pedagang mendapat keuntungan yang maksima pada minggu hadapan demi untuk meneruskan kelangsungan kehidupan.