Debaran Pilihan Raya Sarawak Memuncak!

Press


Kenyataan media hari ini dikeluarkan berkenaan dengan pilihan raya Wilayah Sarawak.

Debaran pilihan raya kian terasa pada kali ini walaupun masih dibebani dengan SOP covid -19

Diharap tidak wujud kluster pilihan raya.

Kita Jaga Kita!

Detik Detik Cemas Kemalangan Kereta Mewah!

Berikut merupakan detik cemas kemalangan kereta mewah.

Kelajuan yang tidak terkawal pasti akan mengakibatkan kehilangan nyawa.

Menunggu bantuan tiba ke lokasi kemalangan.


Kelajuan maksima!

Hati hati ketika memandu.

Kematian disebabkan kemalangan lebih banyak berbanding disebabkan oleh Covid-19.

Kita mampu mengubahnya!

Sumbangan ke Palestin dikhianati?

Bagaimanakah semua perkara ini boleh terjadi?

Inilah yang dinamakan mengambil kesempatan dalam kesempitan. Kita semua disarankan untuk berhati hati dalam menyumbangkan sumbangan kepada pihak yang memerlukan sebab ada diantara kita yang suka untuk mengambil kesempatan.



Sebelum memberikan sumbangan adalah lebih baik serta bagus untuk kita pastikan orang orang disekeliling kita serba cukup terlebih dahulu.



RUANGAN IKLAN : PAMERAN KERETA

Hari Raya Aidilfitri Tahun 2021 Disambut Secara Virtual.



Terasa kelainan sambutan hari raya aidilfitri 2021 pada kali ini. Apabila pandemik covid-19 masih lagi menular.

Ramai perantau di setiap pelusuk negeri berasa kecewa dan hampa kerana terpaksa akur dengan undang undang apabila Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanakan dan disebabkan itu ramai yang tidak dapat pulang ke pangkuan keluarga yang tersayang.

Persoalan nya sampai bilakah agaknya kita semua boleh bersabar dengan pademik covid-19 ini?

Hujan Roket Di Palestin Dan Israel Dijangka Berlarutan!

Daripada Briged Al Qassam : Abu Ubaidah

“Wahai saudara kami dan barisan pertahanan kami, terima kasih dan tahniah kepada kalian walaupun ada yang sedang luka di hari raya Syawal ini. Perang Pedang Al Quds Jerusalem adalah untuk meraih kebebasan dan mencapai kemenangan untuk Palestin dan Sheikh Jarrah.”

“Percayalah, kami mempunyai bekalan senjata yang banyak yang kalian tidak sangkakan, angkatlah tangan dan senjatamu, banggakan barisan pertahanan kamu, pejuangnya, para syuhada dan semua yang melawan Israel.”

“Wahai Israel, amatlah mudah untuk kami menyerang kalian lebih mudah daripada hendak meminum air jika kesabaran kami terus diuji dan kesucian Palestin dicemar.”



“Wahai Israel, walaupun kita berbeza kemampuan senjata, namun peluru berpandu yang kami lancarkan ke atas kalian sangatlah besar, tiada mana mana negara yang berani melakukan hal itu kepada kalian sejak peristiwa Nakba!”

“Wahai Israel, kamu tidak akan dapat apa apa daripada kami melainkan pedang Al Quds dan api dan masa depan yang terpecah sebagai bukti. Kumpulkan lah apa saja kalian ada, kerana kami telah siap sedia untuk bawa kematian kepada kalian dan buat kalian memaki diri sendiri!”


RUANGAN IKLAN : PERTANDINGAN MEMANCING!


“Wahai saudara saudara kami di seluruh Tebing Barat, senjata kami adalah senjata kamu, darah kami adalah darah kamu dan masa depan kamu adalah masa depan kami!”


53 kru kapal selam Indonesia disahkan maut

Foto : Eric Ireng

Kesemua kru kapal selam Indonesia yang hilang disahkan meninggal dunia.

Perkara itu disahkan selepas penemuan serpihan-serpihan kapal yang ditemui di dasar laut oleh pasukan penyelamat.

Menurut ketua tentera Indonesia,Hadi Tjahjanto,imej visual yang diterima mengesahkan bahawa bahagian kapal itu yang sudah pecah.

Telok Melano

“Berdasarkan bukti sahih,kami menyatakan bahawa KRI Nanggala 402 telah tenggelam dan semua anak kapal telah meninggal dunia,”ujarnya.

Beliau menyatakan sedemikian menerusi sidang media di Bali.

Hunting venomous monster

Kapal selam itu dilaporkan hilang pada rabu lalu.-Channel News Asia.

Kluster baru di Sarawak !

Sebanyak dua lagi kluster jangkitan COVID-19 yang telah diisytiharkan di Sarawak iaitu Kluster Pujut Satu di Miri dan Kluster Jalan Bambangan di Mukah.

Penambahan dua kluster ini menjadikan jumlah kluster yang aktif di Sarawak mencatatkan sebanyak 47 kluster.

Berdasarkan jumlah tersebut sebanyak 13 kluster mencatatkan penambahan kes manakala 34 kluster lagi tiada perubahan.

Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Sarawak (JPBNS) juga turut memaklumkan bahawa daerah Matu juga telah bertukar dari status Kuning ke status Merah selepas mencatatkan 42 kes tempatan.

Penambahan ini juga menyebabkan 14 daerah kini berstatus merah termasuk Sri Aman,Sarikei, Beluru, Samarahan, Serian, Meradong, Kuching, Julau, Kapit, Miri, Bintulu, Sibu dan Mukah.

Rahsia jutawan!!!

Selain itu, 16 daerah iaitu Selangau, Limbang, Bau, Pakan, Song, Tebedu, Tanjung manis, Belaga, Lubok antu, Tatau, Betong, Dalat, Daro, Lawas, Bukit Mabong dan Asajaya masih berstatus kuning manakala lima daerah iaitu daerah Marudi, Sebauh, Subis, Saratok dan Kanowit masih kekal berstatus jingga.

Manakala lima daerah lain pula iaitu Pusa, Telang Usan, Lundu, Simunjan dan Kabong masih berstatus Hijau.

“video viral motivasi diri anda”

Kartunis cilik

“Tengok cara dia pegang pen pun dh tahu tangan berseni, smooth je lukis”,ujar salah satu pengguna aplikasi TikTok yang memberikan komen terhadap video yang dikongsikan oleh seorang ibu,Prisca James,30.

Netizen begitu kagum melihat bakat anak kepada wanita tersebut,Pierre Rienner,empat tahun,melukis kartun kegemarannya seperti seorang pelukis profesional.

Video tersebut meraih hampir 330,00 tontonan di aplikasi berkenaan dan dibanjiri dengan pujian di ruangan komen.

“Tak sangka pula video itu tular sehingga mendapat perhatian orang dari luar negara,”katanya yang merupakan seorang ibu kepada tiga cahaya mata.

Video kanak-kanak ini melukis berjaya mendapat perhatian ramai

Video Pierre melukis

Lebih mesra disapa sebagai Prisca,dia mula sedar kebolehan anaknya itu ketika Pierre berusia dua tahun.Pada waktu itu,anaknya sedang melukis di papan magnetik yang masih lagi digunakan sehingga kini.Jika dilihat dengan teliti,cara Pierre menggunakan pen ketika dia sedang melukis di dalam video itu sangat unik.

Samariang water park

“Di atas kertas dia belum boleh lagi melukis dengan jelas.Sekarang memang sudah dihantar ke sekolah”,katanya yang menetap di Papar,Sabah.

Pierre belajar melukis daripada ayahnya dan juga adik ipar saya,mereka berdua pandai melukis anime”.

Kanak-kanak itu mampu melukis dengan pantas tanpa memerlukan sebarang gambar contoh di hadapannya sebagai rujukan.

Kita yang dewasa ini,lukis garisan lurus pun belum tentu sempurna,apalagi kalau cuba nak melukis menggunakan imaginasi sendiri.

Pasangan ini dikurniakan dengan 3 cahaya mata yang comel.

Rupa-rupanya,Pierre mewarisi bakat tersebut daripada bapanya sendiri iaitu,Rosyd Pasda Daniel,32.

“Buat masa ini,anak saya suka melukis planet,bangunan,dan sistem badan manusia”,katanya yang bekerja sebagai seorang jururawat.

Prisca mendirikan rumah tangga bersama suaminya pada tahun 2016,dan pasangan tersebut dikurniakan tiga cahaya mata iaitu dua anak lelaki,dan seorang anak perempuan.

Ikuti kami untuk berita sensasi setiap minggu.

Netizen Mesir percaya negara mereka disumpah oleh Firaun ekoran perarakan 22 mumia

Sebagaimana yang kita ketahui, sejarah pernah menceritakan tentang betapa hebatnya Firaun di Mesir dan kejatuhan mereka dek kerana ketamakan dunia serta kejahilan yang telah mereka lakukan di atas muka bumi ini.

Sumber: Astro AWANI

Perarakan selama 40 minit yang membawa 22 mumia diraja ini ialah sebenarnya acara pemindahan mumia diraja dari pusat kota Kaherah ke tempat persemadian baru iaitu dekat Muzium Peradaban Mesir di Fustat.

Korang tengoklah macam mana mereka berarak di atas jalan dengan iringan trak yang dihiasi sayap dan corak motif zaman Firaun. Siap ada hulubalang macam zaman Firaun betul-betul!

Sumber: Astro AWANI

Namun begitu,di sebalik kemeriahan perarakan tersebut, sebilangan pengguna media sosial di negara itu menganggap bahawa beberapa insiden pelik yang kebelakangan ini berlaku di Mesir berpunca daripada ‘sumpahan Firaun’.

Ini termasuklah insiden sebuah kapal kontena yang tersadai selama seminggu di Terusan Suez pada minggu lepas dan kemalangan kereta api yang mengorbankan 32 nyawa di daerah Tahta, Sohag, Mesir.

Sumber: cnbc.com
Sumber: Utusan Borneo

Antara yang disebut pengguna media sosial di Mesir dengan satu kenyataan berbunyi seperti amaran,

Kematian akan datang dengan cepat kepada mereka yang mengganggu ketenteraman Firaun.”

Malah ada juga segelintir yang terlalu serius dan mengeluarkan amaran seperti ‘Final Destination 2021: Sumpahan Firaun’.

Pun begitu, dakwaan teori ekoran insiden malang yang terjadi disebabkan sumpahan Firaun ini telah disangkal oleh pakar sejarah Mesir, Zahi Hawass yang mendakwa sumpahan tersebut tidak wujud sama sekali.

Lantaran itu,salah seorang personaliti di Mesir pula menafikan khabar angin tentang sumpahan kuno tersebut dan mendakwa pula bahawa Firaun sendiri telah memberitahunya secara peribadi yang mereka tidak marah dengan perarakan yang berlangsung baru-baru ini.

Sumber: Kosmo

Hmmm,pelik sungguh.Tetapi kita sebagai umat Islam hendaklah jangan percaya kepada perkara yang syirik ini.

Anak seni tempatan yang bakal mencipta sejarah!

Kebelakangan ini,banyak anak tempatan yang baharu mencuba peluang untuk memasuki di dalam industri hiburan.Tidak ketinggalan juga,beberapa anak muda tempatan ini telah pun menceburi di dalam bidang ini dengan melancarkan sebuah lagu yang mereka hasilkan sendiri yang bertajuk ‘Kediri’.

Sebuah band yang dianggotai oleh lima orang anak muda ini ialah Cliff Junior,Farrel Junior,Valley Kanyan,Mark Mauretius dan juga Agnatius Anyai merupakan anak jati Sarawak yang berasal dari Miri,Sarawak.

Justeru,mereka telah menyahut cabaran ini dengan menghasilkan karya sulung mereka yang bertajuk ‘Kediri’ yang membawa maksud ‘Sendiri’.

Sehubungan itu,mereka terdedah kepada muzik daripada usia yang sangat muda.Semasa zaman persekolahan,mereka selalu menyertai pertandingan yang dianjurkan oleh pihak sekolah mahupun melakukan persembahan semasa ada program yang dikelola oleh pihak sekolah.

Menurut Farrel,nama band mereka ‘Revolution of Ballad’ dihasilkan melalui perkongsian idea bersama ahli kumpulan mereka untuk menciptakan lebih banyak lagi karya yang beriramakan rentak Balada.

Setakat ini,karya sulung mereka yang bertajuk ‘Kediri’ sudah pun dilancarkan di platform digital Youtube pada bulan Mac yang lalu.

Musik video Kediri